Dag 6 - hos Pippi Pelikan och hennes vänner

 

Ja, jag nämnde ju poolen, men glömde berätta att servicen är så bra här att poolskötaren smakar av badvattnet så att det är lagom klorerat?

 

 

Mamallapuram är ett världsarv. Det karvas i sten i varje hörna och det finns en utmärkt fin park med gamla bilder och skulpturer inhuggna i berget. Allt dateras till dravidernas tid, en handfull sekler före år noll.

Den stora tilldragelsen för mig var en eftermiddags utflykt till Vedantangal Bird Sanctuary, den indiska motsvarigheten till Kristianstads Vattenrike. Alla i de skånska storkhägnen kan andas ut - det är här de håller baluns när de lämnat Viby. Och de stortrivs med sällskap av ibisar, svarta och vita, hägrar av flera modeller och så Pippi Pelikan i kubik. Väldigt fint var det i alla fall och jag och Sadhil, min chaufför, hade en fin dag. Och den vita ibisen är väl så indisk en pippi kan bli?

 

 

På kvällen hade vi en trevlig pratstund på ärans och hjältarnas språk. Grannfamiljen på hotellet kom från Trelleborg...

Bussen mot Pondicherry fångade vi elegant på landsvägen. Tur att jag åtminstone hjälpligt nu läser tamil.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0