På tur i Göteborgs antikvariat

Efter en vecka i Göteborg har bokhyllan vuxit ännu en halvmeter. Uj, vad snabbt och lätt det går när det är loppis på Doktor Fries torg och man hittar några nya antikvariat i stan.
Dessutom - några billiga pocketupplagor på Bokia Avenyn då jag samtidigt bokar in mig för morgonkvällens författarafton med Olle Lönneaus, som inom parentes sagt gick i en parallellklass på Österport i Ystad för några och 30 år sedan....

Här är alltså veckans hyllvärmare:

Varg Gyllander - Bara betydelsefulla dör - måste jag ju ha då Varg är en "stallkompis" hos Massolit förlag, och jag ännu inte läst något från hans penna. Det här var en pocket för en tia. Tack för det. Varg har nyligen kommit med en ny deckare, den fjärde som heter Ingen jord den andra lik.




Massolit förlags omslagspojkar (nja..) Lars Wilderäng, bloggaren och Varg Gyllander.

Nils Claesson - Blåbärsmaskinen. Också en tia för den här på Bokia. Rena fyndet. Redan läst. Historien om Slas, Stig Claesson, berättad av sonen Nils. Som fick så mycket skit för boken. Kanske för att han skriver om en pappa som är (var) mer känd än han själv. För Åsa Linderborg och Susanna Alakoski har det varit precis tvärtom. Det är ju kändisarna vi älskar och omhuldar. Oavsett vilka svin de kan vara. Dock tycker jag att Nils Claesson gör en mycket balanserad, för att inte säga försiktig, och ibland till och med kärleksfull beskrivning av en av de sista bohemerna.

Ian Rankin - När mörkret faller och Adress Fleshmarket Close. Nu är det loppisfynd. Jag åker till Edinburgh den 21:e maj. Försöker få Bonniers att intressera sig för att låta mig träffa Rankin. Tvivlar på deras hjälp, men skiter i det och förbereder mig i alla fall.

Dennis LeHane - Mörker, ta min hand. Också loppispocket för senare bruk.

Johnson & Boswell - A journey to the western islands of Scotland och The journal of a tour to the Hebrides. En faximilupplaga i storpocket om resor i högländerna och på öarna på 1700-talet. Har redan hittat saker om Inverness som jag tar med mig i kommande skrivande. Antikvariatet på Gibraltargatan.

William Heinesen - Berättelser från Thorshavn. Ja, varför inte? Öarna i Nordatlanten har mycket gemensamt och Hasse Alfredson föreslog ju i boken om resan till Muckle Flugga att de skulle starta ett gemensamt universitet. Det är en bra idé. De har så mycken gemensam historia. Och klart man ska åka till Färöarna, nån gång... Antikvariatet på Geijersgatan.

Carsten Jensen - Jag har sett världen börja. Danskens fina reseberättande från Asien. En nordisk författare i samma exklusiva klubb som Chatwin och Theroux. Vem vill inte stiga in där, slå sig ned i chippendalen, smutta på drammen och lyssna på historierna? En bok man kan bläddra i och läsa i all oändlighet. Antikvariatet på Geijersgatan.

Sven Mathiasson - Fågeltider. En bok som tar oss fram genom fågelåret, från januari till december. Antikvariatet på Geijersgatan.

Stig Claesson - Min vän Charlie. Boken som, enligt sonen Nils i alla fall, är en av Slas mest personliga skildringar, om tiden i Kanada i slutet av 1950-talet då han hade träffat sin hustru Taki, och reste till hennes släkt i Quebec. Bara toa-bläddrat så här långt. Antiquaria på Kristinelundsgatan.

Roland Svensson - Hav och människor. Roland Svensson är, så här långt, en av få svenska författare som närmat sig St. Kilda och skrivit om ön på svenska. Däremot är det tveksamt om han gått iland. Men han är kunnig och intressant. En svensk författare som är mer känd på Orkneyöarna än hemma i Sverige. Antiquaria på Kristinelundsgatan.



Ska man resa är buss alldeles utmärkt, om än icke till St. Kilda... Den här skönheten brakade fram genom gatorna i Chihuahua på 70-talets slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0