Tolv - dags att ta semester

 
Brahminsk glada!

 

Vi har en vecka framför oss på Oceano Beach Resort i Varkala. South Cliff. En bit norr härom ligger North Cliff. Man kan gå dit längs stranden. Flanera. Ägretthägrarna jagar lite småslött efter strandspindlar och krabbdjur. Längs cliffen hänger gladorna i klasar, seglar på uppvindarna och tar sig sakta med säkert ned mot vattnet och spanar efter något gott att snappa åt sig.

Det är varmt i vattnet. Det är klart och strömt och vågorna slår in. Detta är Malabarkusten och en bit ut där ligger Lackadiverna och Maldiverna, Seychellerna och Afrika.

Nu är det bara att hoppas att vi lyckas boka flyget från Trivandrum till Chennai på lördag, för annars riskerar vi ju bli kvar här, och vem vill stanna i paradiset? En vecka kvar alltså, hög tid att ta semester!

 

 
Svensk glada!

Elfte rapporten - this is India!

 
Kolla bilden! Det här är verkligen Indien. Jag vet inte om det är tillåtet att hålla på med "farliga" ormar inne i städerna, eller hur det är, men plötsligt på en bakgata i Fort Cochin satt det en man på marken mellan två parkerade bilar. Framför sig hade han några skålar i rotting som var mer eller mindre delvis dolda av en handduk. När jag passerade slet han av handduken, lyfte på locket och den stora kobran reste sig som på beställning. När jag hajade till, tryckte han på locket och utbrast:
- Photo? Fifty rupees...!
Tre år i Småland i ungdomen har lärt mig att behärska mig. Skakade på huvudet, sade no way, och fortsatte runt hörnet, där jag slet upp plånkan, drog fram trettio rupees i sedlar och återvände till scenen.
Nöjd drog han bort handduken och kobran tittade fram igen.
 
I morse lämnade vi Kochin, eller rättare Ernakulam, där vi bodde för att ta oss med tåg till Varkala, en bit längre söderut.
Vi kollade tågtider i går. kl 0945 skulle det avgå. Perfekt. Nära till stationen, Ernakulam South. Biljett och så: vilken plattform? 
Fyra, upplystes vi om.
Gott så. Efter en stund kändes det som om vi borde dubbelkolla. Till informationen.
Tåget försenat. Avgår 1130. Men ni kan åka från Ernakulam North med tåget kl 1000.
In i tuk-tuk och ut i trafiken.
Det gick bra. Vi hade flera minutrar till godo. Nu är vi vid havet på den underbara South Cliff vid Varkala Beach. Havet slår in och massageoljan doftar i varje hörn då vi hamnat på en ayurvedisk klinik som driver hotell. Mycket detox, mycket reningsprocesser och skarp hälsoprofil.
Kanske därför de log lite snett då jag undrade om jag kunde få en pilsner det första jag gjorde.
Men hotellets chaufför lovade att köra in till stan och fixa en bira lite senare. Bra sade jag - tag tio. Och en flaska rött till Ellen.
Ska man köra detox måste man ju ha något att bli av med, eller hur?
Fortsättning följer. Vi stannar en vecka och lovar fina bilder på ölmagen i badshorts...
 
 
 
 Resenärens belöning

Tionde - way out west

Det passar väl utmärkt så här på annandag jul att ge tionde - rapporten från Indien, alltså.
Det blev nattbuss från Pondicherry till Ernakulam, som är fastlandsdelen av Kochi, eller Cochin, på själva julnatten. Stjärnorna gnistra och änglarna sjöngo.
Verkligheten var något annorlunda. Parveen Travels hette bolaget som, förvisso till en relativt låg kostnad, fraktade oss tvärs den indiska subkontinenten från Pondy till Kochi. Att sätena var fällbara, att man fick filt och kudde, kex och vatten, var bussens fördelar. Den största nackdelen var nog också att sätena var fällbara. Jag vecklade ihop mig i färdigställning och sedan sköt Ellen in mig sidledes på min plats då framförvarande passagerare praktiskt taget hade huvudet i mitt knä. Under tolv timmar flyttade jag fötterna någon centimeter åt endera ena, endera andra hållet.
Toalett var bussen inte utrustad med. Say no more.
 
Hotellet i Ernakulam är bra.
I Fort Cochin är det trevligt och betydligt mycket mer turister än på andra platser vi har varit. Det pratas svenska, danska, norska och franska på gatorna. Försäljarna är mindre blyga.
 
Juldagskvälllen träffade vi en gammal vän till Ellen, Martin och hans Katarina, som också var på resa och just nu var i Kochi. Riktigt trevligt. Och eftersom alla känner alla så är det nog så att Martins pappa haft mina barn i skolan...
Det blev en juldagsmiddag med kyckling, fiskspett, friterade lökringar och lite annat smått och gott.
 
 
 
I dag har vi tagit färjan till Fort Cochin och njuter några dagar innan vi reser söderut. Vi fick lite tips på strandhotell och trevliga ställen av Martin och Katarina och satsar nog på ett knippe lazy days innan vi flyger hem, någon gång nästa år.
 
Slutligen - den fina Bollywoodklockan jag köpte i Mamallapuram för tolv kronor stannade efter tre dygn och visade sig vara en engångsklocka. Det går inte att byta batteri. Men vem behöver klocka här?
 
 
 
Julefint i Fort Cochi.

Nio - nu är det jul igen...

Vi har checkat ut från Hotel du Pondicherry och sitter nu i lobbyn där det finns uppkoppling, surfar lite och inväntar julmiddagen. Återkommer till den.
Först och främst - rummen kanske inte är hotellets bästa gren, men maten är förträfflig. I går beställde vi slutligen grillspett med fisk och det var hur bra som helst. På bilden kan ni också se att kocken haft sin konstnärliga ådra i förrummet. Spana bara in morotsbiten som är utskuren som en fisk!
 
 

 
 
I kväll blir det alltså julmiddag.
Den består av: ostbricka (jo, vi börjar med den), chilikryddad avocadosoppa, rostad kalkon med tranbärssås och till avslutning en liten romboll (?). Vi dricker nog vars ett glas Sula, en inhemsk cabernet-shiraz. Och kanske en espresso och en dubbel indisk whisky Breeder's Pride som avslutning.
 
Därefter är det bara att ta tuk-tuk till busstationen och reda sig en bädd på nattbussen mot Ernakulam i Kerala.
Dagen har vi tillbringat i botaniska trädgården, kopplat av och studerat småkrypen.
 
Och nu önskar vi God Jul!
 
 

 

Den åttonde - en dansk heldag

I dag har vi varit på utfärd. Vi hyrde taxi o chaufför och gav oss iväg drygt tolv mil söderut från Pondicherry. I och för sig mäter man inte avstånden i kilometer utan i tid. Det tog drygt tre timmar dit. Den indiska trafiken är terrible, som vi säger här i Pondy. Men utan valium och whisky, med en klase bananer och två liter vatten tog vi Gud i hågen och vår chaufför Kuman i handen och drog söderut till Tharangambadi, eller Trankebar.
Då hade vi först tvingats väcka hotellets nattvakt som sov inrullad i en filt på ett av restaurangens största bord! Vi ville nämligen ut och se soluppgången över Indiska Oceanen.
 
Till Trankebar kom Helsingborgaren Ove Giedde 1620 med kongens skib och etablerade en dansk handelspost eller koloni till Christian IV:s förnöjelse. Fortet som byggdes på Oves order är still standing även om den fattiga lilla fiskarbyn förlorade 400 av sina 5000 invånare under tsunamin 2004.
 
 
 
Shankar tog hand om oss, visade runt och avslutade med att plocka fram sin myntsamling med danska småmynt från Trankebar. Då hade han dessförinnan pillat upp en flisa blåmålat porslin ur sanden och konstaterat:
- Danskt porslin!
 
 
 
Danskarna var kolonialister i Indien till 1845 innan de sålde rubbet till britterna. Vi överlevde också hemfärden med taxin, men indisk trafik, stad eller land, kan inte beskrivas. Den ska upplevas. Eller ska den?
 
 
 

Sjunde dagen - stilla dagar i Pondycherry

 
 
En mix av det franskt koloniala och det indiska är Pondycherrys signum. Vi bor i de franska kvarteren på ett i vårt tycke rätt flott ställe och vi stannar några dagar för vidare utforskning. Hotel de Pondycherry är ett utmärkt alternativ trots att poolen saknas.
Strandpromenaden är utförd med Nice som modell. Poliserna har franska kepor och det serveras franska baguetter till frukost. Möjligen har inte strandpromenaden i Nice en "kalashnikov" nedgjuten i betong som monument över något lyckat upplopp...
 
 
 
 
I morgon blir det utfärd. Vi drar tolv mil söderut i en förhoppningsvis AC-utrustad Tata för att se Tranquebar, det gamla Fort Dansborg och förpassa oss till 1620-talets värld då länsmannen i Helsingborg, Ove Giedde, landsteg på Coromandelkusten och med Christian IV:s mandat förhandlade till sig en handelskoloni som danskarna drev i 244 år.
Sen siktar vi mot Kerala.
Jul? En annan gång.

Dag 6 - hos Pippi Pelikan och hennes vänner

 

Ja, jag nämnde ju poolen, men glömde berätta att servicen är så bra här att poolskötaren smakar av badvattnet så att det är lagom klorerat?

 

 

Mamallapuram är ett världsarv. Det karvas i sten i varje hörna och det finns en utmärkt fin park med gamla bilder och skulpturer inhuggna i berget. Allt dateras till dravidernas tid, en handfull sekler före år noll.

Den stora tilldragelsen för mig var en eftermiddags utflykt till Vedantangal Bird Sanctuary, den indiska motsvarigheten till Kristianstads Vattenrike. Alla i de skånska storkhägnen kan andas ut - det är här de håller baluns när de lämnat Viby. Och de stortrivs med sällskap av ibisar, svarta och vita, hägrar av flera modeller och så Pippi Pelikan i kubik. Väldigt fint var det i alla fall och jag och Sadhil, min chaufför, hade en fin dag. Och den vita ibisen är väl så indisk en pippi kan bli?

 

 

På kvällen hade vi en trevlig pratstund på ärans och hjältarnas språk. Grannfamiljen på hotellet kom från Trelleborg...

Bussen mot Pondicherry fångade vi elegant på landsvägen. Tur att jag åtminstone hjälpligt nu läser tamil.

 


Dag 5 - mot Mamallapuram!

Bye bye Chennai - hej Mamallapuram!

Efter fyra nätter mitt i centrala Chennai tyckte vi att det var dags att se något annat. Vi drog försiktigt söderut ur stan och ut på Tamil Nadus landsbygd. Två timmar med buss betydde att vi hamnade i Mamallapuram. Mer en turistort, enligt Lonely Planet som myntade uttrycket Backpackistan. Lite lätt hippievarning alltså. Saknades det turister i Chennai så finns det en och annan här.

 

 

Havet (Bengaliska bukten - det smakar Fantomen...) är några kvarter bort. Det fläktar skönt.

 

Miss Wet Sari competition? 

 

Hotel Mamalla Heritage är, om inte förstklassigt, så alldeles perfekt för oss. Det enda är ett wi-fi med problem. Vi hade tur också med hotellet i Chennai, Malles Manotaa, vars enda lilla nackdel var att det låg på en väldigt liten gata (men alltså: tyst rum :-) och tuk-tukchaufförerna var nästan alltid tvungna att stanna och fråga efter vägen.

Och hotellet här - ja, sade jag att jag nyss steg upp ur poolen?

 


Fjärde dagen - shoppingmåndag

 

Måndagen blev shoppingdag. Vi tog oss iväg till shoppingpalatset Spencer Plaza på huvudgatan Anna Salai, som skär rakt genom centrala Chennai. Spencer Plaza är en lokal galleria i tre våningsplan med massor av indiska småbutiker, nästan en blandning av basar och galleria. Inte i första hand en tummelplats för de stora globala märkeskedjorna.

Bra så.

Ändå bra att man kunde skaffa ett nytt batteri till Nikon'en, original, till ett pris på en tredjedel av det du betalar hemma. Conversekängorna, original, kostade mindre än en fjärdedel.

 

 

Det har blivit mycket kyckling de senaste dagarna, såväl chicken kerala som chicken tandoori, och idag blev det det internatkionella köket som fick ställa upp - Kentucky Fried Chicken!

Med fulla shoppingkassar manövrerade vi oss in i baren på lyxhotellet Taj Hotell, slök en Kingfisher (fel, två rann ned) och ett glas sangiovese. Därefter till biografen för fortsatt filmfestivalande. Vi såg den latinamerikanska filmen Porfirio.

Om en stund vankas det en helt underbar spenatpizza på hotellet. Och i morgon lämnar vi storstan och sätter kurs mot Mamallapuram.


Tredje dagen: Fort St George och Marina beach

Vi fortsätter utforska detta kaotiska, larmande, osande gytter av människor och fordon som är Chennai (ex-Madras), Indiens fjärde största stad. Centrum för södra Indien med landets näst största filmindustri efter Mumbai. Det är också här som den gamla brittiska motorcykelfabriken Royal Enfield finns och här finns en gryende IT-industri.

Vi åkte till rötterna - till Fort St George där den brittiska kolonialmaktens hårda styre en gång utövades. Än idag är delar av fortet en militär garnison. Här finns ett litet museum, vi såg danska kolonialpengar med Christian IV:s monogram, och vi tog oss dit tillsammans med en engelsk familj vi mötte på järnvägsstationen Chennai Fort (yes - vi åkte tåg dit!).

 

 

Efter Fort St George blev det Chicken Tandoori i de gamla stadsdelarna Georgetown och sen en autorickshaw till Marina Beach - som enligt tillgänglig reklam lär vara världens andra största storstadsstrand. Hm - vilken är större?

Inget snack i alla fall än att det är den absolut folkrikaste, åtminstone en söndag eftermiddag. Tänk vad många indier det finns. Och strandens nöjen lockade. Den här eftermiddagen fanns det ytterligare en attraktion - vi. Inte ens om vi kommit från månen hade vi fått lika många förfrågningar om att bli fotograferade tillsammans med den indiska familjen.

 

 

Indien del 2 - friterade bananer och filmfestival

Första riktiga dagen i Chennai blev det Pondy Bazaar, marknadsvimmel i traditionell stil - och sen blev det CIFF, alltså Chennai International Film Festival där vi skaffade ett filmpass för hela festivalen för cirka 60 spänn. På kvällen såg vi den indiska filmen Waves of Silence som tog upp Mumbai-bombningarna 2008 ur vanligt folks perspektiv, vem som helst kan få budet att en närstående utsatts för en terrorattack. Flickan på bilden var en av skådespelarna som berättade lite om filmen.

Autorickshaw har varit färdmedlet för dagen, en gul trehjulig moppe, och maten har bestått av.... Ja, vi är inte riktigt på det klara med vad vi har ätit förutom då kvällsmaten som bestod i bananer som skivats på längs, doppats i någonting och sedan friterats.

 


Jul o nyårstrippen 2012, del 1, Kastrup-Paris-Delhi-Chennai

Årets jul- och nyårsresa går till södra Indien, Tamil Nadu och Kerala. Vi reste tidigt torsdag morgon från Ystad resopektive Göteborg, lättade från Kastrup kl 13 och tillbringade resten av dagen på CDG i Paris innan det var dags för kvällsplanet till Chennai via Delhi.

 

Säga vad man vill om indierna, men de vet väl hur de ska sysselsätta sig. Jag har aldrig någonsin tidigare låtit så många människor titta i mitt pass eller låtit mitt handbagage kontrolleras som här i Indien. Man var till och med tvungen att scanna handbagaget på väg mot väskutlämningen på Chennai Airport!

Väl här: en öronbedövande trafiksymfoni med en trafikkultur som jag inte ens kunnat fantisera om.

Plus: allting har gått som på räls. Flyg, avgångstider, bagageincheck, taxi till hotellet och hotellet självt. Det är fantastiskt att man kan sitta på sin kammare i Ystad och knappa in sin beställning och när en av många flygplatskontrollörer skriver in mitt namn i sin apparat så fräser det ut ett boardingcard, oavsett var du är.

Kvällsmålet åt vi hos Hotel Rainbow, som hann fräsa upp vars sin Chicken Kerala och fried rice innan strömmen gick. Sannolikt på grund av den 110 dB högljudda fläkten (läs: kompressorn) som vevade vid ingången.

Skit samma kycklingen smakade perfekt och det är 28 grader varmt!

 

 


Back to the island

 
Försommarens resa gick till den skotska ögruppen St Kilda, en bit utanför Yttre Hebriderna, i Atlanten. Vi hade turen att få excellent väder och njöt av tre dagar på huvudön Hirta. St Kilda hade en fast befolkning fram till 1930 då öborna evakuerades på egen begäran.
Fram tills dess hade ön varit bebodd under minst tusen år. Ingen vet egentligen om vikingarna var först eller om det redan fanns folk på öarna då vikingarna kom. De levde av fåglar, höll får och bedrev ett blygsamt jordbruk. I takt med tidens globalisering vid förra sekelskiftet ökade utbytet mellan fastlandet och St Kilda och framförallt de yngre öborna fick upp ögonen för en helt annan värld än den isolerade och hårda tillvaro de själva levde i.
 
På Youtube hittade jag en helt underbar gammal film om bl.a. fågeljakten på ön. Jag som gått längs klippbranterna, anfallits av storlabbar och närmast fått svindel då jag sett ut över kanterna kan inte annat än förskräckas av mannen på slutet av filmen som klättrat upp med en nysnarad stormfågel. Det är inte klättringen som får nerverna i dallring, det är sättet han står på yttersta kanten med ryggen mot stupet, och samtidigt jonglerar med den snarade fågeln. God balans där!
 
 
 
Hela historien kan du läsa i ett reportage i ett kommande nummer av Populär Historia. När det väl har publicerats återkommer jag med fler berättelser från min resa till St Kilda.
 
 

Fyra dagar till Chennai

Nu är det fyra dagar kvar innan vi lyfter från Kastrup mot Chennai i södra Indien. En spännande resa ligger framför oss.
  Monsunen håller på att plana ut, vädret stabiliseras kring 25-28 grader och december är musik- och dansfesternas tid i Tamil Nadu. Dessutom inleds Chennai International Film Festival samma dag som vi ger oss iväg dit.
  Jag vet inte mycket om Indien.
  Det ska vi ändra på.
 

Valsafari i Patagonien

Jag har nyss sett dokumentärfilmen "The Cove" om den japanska delfinslakten och blir upprörd. Det minsta jag kan göra är att ge dig lite julläsning i form av mitt reportage om valsafarin på Valdeshalvön i Patagonien. Ett underbart äventyr och ett möte i harmoni med de här enorma varelserna. Reportaget publicerades i tidskriften Äventyr (som eventuellt heter något annat nu...)
 
Men först en liten film från valsafarin:
 
 

Redan på busstationen i Puerto Madryn i argentinska Patagonien tas vi omhand av unga entusiastiska guider som erbjuder valsafari vid världsarvet Valdéshalvön.

  Då har vi precis, lite vimmelkantiga, stigit av bussen efter 21 timmars resa. Vi är 140 mil söder om Buenos Aires.

  Vi bokar in oss. Det kostar 200 pesos per man och morgonen därpå hämtas vi klockan åtta på vårt hostel för en heldag.

  Hjalmar, min nittonårige son, ser framförallt fram emot att få möta pingviner i deras naturliga omgivning. Och egentligen vet vi inte riktigt, varken han eller jag, hur säkert det är att vi verkligen ska få se valar på nära håll. Eller hur nära.

  Rätvalarna är målet för vår resa. En imponerande best på över 50 ton och uppåt 18 meter lång. Under tiden juli till början av december håller rätvalen till i stora mängder utanför Valdéshalvön i Patagonien.

  De föder sina ungar och håller en tids dagis tills ungarna är stora nog att klara sig, och ger sig sedan iväg söderut när väder och vatten blir för varmt för dem.

  Rätvalen finns både på norra halvklotet och södra. Här nere kallas den också för sydkapare.

  Valarna är bara en del av vår utfärd. Minibussen, med chauffören Alberto och guiden Diana, brakar iväg på grusvägarna på den patagoniska stäppen. Jag räknar till sju stenskott i framrutan. Alberto gör sitt bästa för att vi ska hålla oss på vägen medan Diana på förvånansvärt god engelska berättar om alla de djur som lever på Valdéshalvön och som hon lovar att vi ska få se.

 

Det är nästan tio mil till halvön från Puerto Madryn och vi får se dem alla; det är choiquen, den patagoniska strutsen, guanacon, lamadjuret och så maran, en sorts mellanting mellan hare och marsvin, som bara finns i Patagonien.

  Fyra företag har tillstånd att gå ut med båt till valarna från Puerto Pirámedes och varje tur är på minst en och en halv timme. Över Valdéshalvön cirklar därför ständigt ett antal minibussar fullastade med förväntansfulla naturmullar i väntan på den inbokade tiden till båten.

  Vi får inte stiga ur och plåta när guanacon glor på oss från en kulle bara någon meter vid sidan av vägen. Det är förbjudet. Men chauffören stannar och öppnar dörren till bussen. Kamerorna rasslar i dörrhålet.

  Alla fyller lungorna med friskluft.

  Hjalmar pekar på en choique som vallar sexton ungar. Det är pappan som tar hand om småttingarna i de patagoniska strutsfamiljerna, upplyser Diana.

  Alberto drar iväg till Punta Delgada och Punta Cantor för att vi först ska spana in sjöelefanterna som dåsar i strandkanten i hundratal. Sedan till Hjalmars förtjusning – Magellanpingvinerna!

  De finns inte i sådan kolossal mängd som de tiotusentals fåglar som trängs vid Punta Tomba, knappt tjugo mil söder om Puerto Madryn. Vi besöker en koloni på några hundra pingviner som inte bryr sig särskilt mycket om oss turister och våra kameror.

 

Mil efter mil läggs bakom oss på de rykande torra vägarna. Lösgrus och småsten sprutar om däcken. Samtidigt som Alberto rattar minibussen med högerhanden balanserar han den obligatoriska argentinska matékoppen i den vänstra. Diana fyller på med varmvatten ur termosen så snart han slurpat ur. För oss som inte tog med matsäck blir det buffé med argentinsk asado vid Punta Cantor.

  Diana försöker hålla humöret uppe i bussen:

-          Har vi tur får vi se späckhuggare som dyker upp och tar sjöelefanternas bebisar, säger hon, och glittrar med ögonen.

  Vi har inte sådan tur och vi är faktiskt precis lika glada över det. Gladare ändå är sjöelefanterna själva.

  Det är tidig eftermiddag när vi slutligen rullar in i den lilla byn Puerto Pirámedes. Vi har nått målet. Vi ska försöka få närkontakt med valarna.

  Puerto Pirámedes ligger längst in i bukten Golfo Nuevo, har några hundra invånare, en handfull restauranger och souvenirbutiker. Längst in i bukten ligger båtarna. Det är sandstrand och de öppna farkosterna ligger på vagnar som dras upp ur sjön med traktorer. Samma traktorer puttar båtarna till havs när alla stigit ombord.

  Så många som möjligt tas ombord och vi sitter packade och gnider flytvästarna mot varandra. Säkerhetsmeddelanden som få hör och ännu färre förstår ropas ut medan vi stävar till havs. 

 

 

Det är tidig november, argentinsk vår, och 27-28 grader varmt i luften. Jag får för mig att det blir svalt till havs och har både tjock tröja och jacka under flytvästen. Det blir aldrig kallt och jag svettas ymnigt under hela båtturen. 

  Det tar inte lång tid innan den första valen siktas. Fingrar pekar, det ropas på många språk, kameror smattrar och alla skrattar. En liten stund senare är vi helt överväldigade. Valar, ensamma eller mammor med ungar, kommer nyfiket närmare båten. Några stryker sig keligt längs båten eller dyker under den med bara några decimeter tillgodo. De kommer upp på andra sidan, och sprutar vatten.

  Det är ett fascinerande skådespel.

  Det är svårt att hinna med att fotografera.

  Valarna hoppar högt för att få luft.  De kastar sig i kaskader av vatten, slår med sina karakteristiska delade stjärtar och njuter alldeles tydligt av uppmärksamheten. Trots att valarna i praktiken är lika stora som de överlastade båtarna, och säkert en viktklass större, så känns det aldrig hotfullt. Tvärtom finns det en oförklarligt kärleksfull atmosfär mellan val och människa därute på sjön. Solen, värmen och glada människor som sett sina allra största förhoppningar slå in gör sitt till.

  Vi får vårt lystmäte mättat. Det är en kort sagt en fantastisk utfärd och när vi åker tillbaka till Puerto Madryn sjunker upplevelsen in och tystnaden lägrar sig i mikrobussen. Någon somnar. Alberto dricker maté.

  Klockan är åtta på kvällen innan vi är tillbaka i Puerto Madryn.

  Det blir en sen middag på fiskrestaurang där vi kan summera dagen.

 

Rätvalen har fått sitt engelska namn ”right whale” av det enkla faktum att valfångarna tyckte att det var rätt val att jaga. Den var långsam, stor, innehöll mycket valolja och sjönk inte till botten då den dog.

  Jakten på sydkapare och dess motsvarighet på norra halvklotet, nordkapare, pågick officiellt fram till 1935 då den förbjöds. I södra Atlanten fortsatte mindre nogräknade nationer jakten till 1960. Sedan dess har rätvalen levt skyddad. Man beräknar att det idag finns ungefär 7 000 sydkapare. Förutom i Argentina, finns också särskilda havsparker där rätvalen kan leva fredat i Sydafrika, Australien och på Nya Zeeland.

 


VM i segelflyg i Argentina hyllar Rolf Hossinger, Rinkaby-Biggles

 
Med tanke på att det 32:a världsmästerskapet i segelflyg närmar sig i Argentina i januari, så publicerar jag här ett avsnitt ur min bok Den falske ingenjören. Ett av de öden jag berättar om i boken är Rolf Hossingers, flyglegendaren. Boken går fortfarande att köpa i bokhandeln eller på CDon.com.
 

ZARATE, BUENOS AIRES. Det regnar. Rättare: det vräker ned. Blixtarna ljungar över marsklandet och åskan mullrar. Vi sitter i bussen på autopistan på väg mot Zarate, knappt tio mil norr om Buenos Aires, och vi ser en annan buss som stannat på vägrenen med punktering. Där har chauffören tvingat ut alla passagerarna i det miserabla vädret.

Vi känner lite lagom, och övergående medlidande, och håller tummarna för att de regummerade däcken på vår buss ska palla resan över den spruckna betongen, och att Fredy Jobke och Karin Hossinger verkligen möter oss vid bussterminalen i Zarate.

Samtidigt inser vi att det inte blir någon flygtur den här oktoberlördagen.

Zarate är en liten stad som vuxit upp kring ett vägskäl. Fortsätter man norrut från Buenos Aires kommer man till Rosario. Svänger man något åt väster når man förr eller senare Córdoba. Skulle man ta av österut, via bron över Paranáfloden, kommer man in i Entre Rios, landet mellan floderna, det som också kallas Mesopotamien, och troligen är man då på väg mot Misiones. Är man turist hägrar sannolikt de mäktiga Iguazufallen.

Vi ska träffa familjen flygare i Zarate.

Karin Hossingers pappa hette Rolf Hossinger och var Argentinas flygarhjälte nummer ett. Han fick utmärkelsen ”Olimpia de Oro” som årets idrottsman 1960. Något som närmast kan jämföras med Svenska Dagbladets bragdmedalj. Han utsågs till Argentinas hjälte av president Carlos Menem, efter Falklandskriget – och jag hade ingen aning om att jag faktiskt köpt en bil av hans svåger i Kristianstad, för bara en handfull år sen.

Enligt egen utsago hade Rolf Hossinger heller ingen aning om varför han utsågs till Argentinas hjälte, då han inte hade deltagit i kriget.

Däremot glunkas det om att han, i det tysta, utfört små tjänster åt alla de som hade sina söner i kriget, och president Menem förklarade utmärkelsen med att Hossinger ansågs vara ett föredöme för den argentinska ungdomen.

Rolf Hossinger föddes 1930 i Misionesprovinsen, i Apóstoles, av en österrikisk pappa, Karl Hossinger, och en svensk mamma, Margit Eriksson. När Rolf var åtta år gammal flyttade familjen till Sverige, och efter några år i Stockholm hamnade de i Kristianstad.

I Kristianstad gav sig Rolf in i idrotten. Han var en i laget när den allra första ishockeymatchen spelades i Kristianstad. Det var på naturis på kanalen mellan ett hopplockat hemmalag och Tyringe. Det blev 3-3. Han var också en av spelarna i det IFK Kristianstad som tog det första i en rad av SM-guld i handboll på 1950-talet.

Men framförallt – han lärde sig segelflyga på det klassiska Rinkabyfältet.

Flyget blev också Rolf Hossingers liv.

 

 

För att skaffa sig certifikat för motorflyg återvände Rolf till Argentina, bodde hos sin farbror, och blev efter utbildningen pilot på ett besprutningsplan. I en intervju har han själv sagt att detta är den bästa flygskola som går att få. Det handlar nästan om tillåten busflygning, med lågsniffande över fält, halsbrytande stigningar och snäva vändningar.

Puderflyget blev bara inledningen. Lite över trettio år gammal gjorde han entré inom trafikflyget och anställdes av Aeorolineas Argentina. Genom åren flög han allt från DC3:or till jumbojeten Boeing 747.

När det svenska fotbollslandslaget kom till det kritiserade VM 1978 i diktaturens Argentina och flög inrikes, lättades stämningen på planet upp, och Åby Ericssons mannar tappade hakan, då kapten Hossinger hälsade dem välkomna ombord på ren svenska.

I trettio år var Rolf Hossinger trafikflygare.

Samtidigt var hela tiden segelflyget hans stora hobby. Han fick förtroendet att representera Argentina när det var dags för VM i segelflyg i Polen 1958. Han kom näst sist.

Kanske fick han den morot han behövde då han gav sig iväg till VM i Västtyskland, två år senare. Karin Hossinger berättar att hennes pappa hade friat till den unga vackra Letty, men fått svaret:

- Ja, om du kommer hem som världsmästare!

VM flögs i juli 1962. I september var Rolf Hossinger tillbaka i Argentina, och kunde få sin brud. Letty kunde inte längre säga nej. Rolf var världsmästare i segelflyg. Argentinas förste. Den här segern gav ett enormt eko över hela landet. Det trycktes upp ett frimärke med Rolfs världsmästarplan och han fick nästan samma uppmärksamhet som den legendariske formel ett-stjärnan, Juan Manuel Fangio.

När VM i segelflyg året därpå hölls i Junín i Argentina, satsade landet stort på detta och bland annat erbjöds gratis flygresor från Buenos Aires till den plats där världsmästerskapet utspelade sig.

2012 är det dags för Argentina att än en gång stå värd för detta världsmästerskap, trots att det kommer att flygas i januari 2013. Tävlingarnas officiella namn är: FAI World Gliding Championship Rolf Hossinger. En fantastisk honnör till en av det argentinska flygets riktigt stora personligheter, som provade sina vingar för första gången i Rinkaby, i nordöstra Skåne.

Vid köksbordet i Zarate sitter Manuelito Fentanes, som är ordförande i det argentinska segelflygarförbundet, och Fredy Jobke, som också är ansvarig för tävlingarna, och planerar för VM. Huset byggde Rolf Hossinger 1986, och det var här han levde sina sista tjugo år, ett stenkast från Aereodromo Zarate, det enkla lilla flygfältet, egentligen bara en lång gräsplan där flygklubben Cóndor hör hemma. Det står en svensk flagga i en fönsterkarm och det hänger en tallrik med motiv från Bäckaskogs slott på väggen. På garageuppfarten utanför köksfönstret skymtar Hossingers ögonsten, en välskött gammal Chevrolet.

Flygarlegendaren är i allra högsta grad fortfarande närvarande.

Manuelito Fentanes är Rolf Hossingers svåger. Fredy Jobke är hans svärson och Karin Hossinger hans dotter. Alla segelflyger.

 

 

När Hossinger pensionerades från trafikflyget blev det andra former av flyg som intresserade honom. Han flög zeppelinare och han blev den förste som korsade La Plataviken, från Argentina till Uruguay, i en varmluftsballong.

Natten mellan den 10 och 11 april 1986, var Rolf Hossinger kapten på en udda flygning. En rik dam hade chartrat en Boeing 727:a ur Aereolineas flotta för att komma så nära Halley’s komet som möjligt, åtminstone tiotusen meter närmare än alla andra. Planet fylldes med en lika blandning av ufologer och stjärnkikare, som av blaserade överklassmänniskor med för mycket pengar.

En spektakulär flygning, som endast utmynnade i just – ett spektakel.

I boken Cuadernos del camino: de Tierra del Fuego al cometa Halley, berättas om flygningen mot Halleys komet, och författaren Mario Markic frågar kapten Hossinger, strax innan avgång, vad denne gör när han inte flyger. Han får det korthuggna svaret:

- Jag flyger alltid.

Skulle alla timmar som Rolf Hossinger tillbringat i luften räknas samman, handlar det om mer än tio års oavbrutet flygande. Han var en mycket skicklig, noggrann och förutseende flygare, och råkade egentligen aldrig ut för några allvarliga incidenter. I en intervju nämner han själv hur de en gång fick stopp i en motor på en Caravelle, men att det bara var fyrtio mil kvar till Buenos Aires, så allt gick bra.

Däremot minns Karin Hossinger att hennes pappa en gång kraschade med en luftballong, in i ett hus, blev hängande och fick plockas ned. Då bröt han tre-fyra revben. Men det är den enda riktiga flygolyckan han var inblandad i under ett helt livs flygande. Och strax efter att bandaget fästs var han uppe bland molnen igen.

Hossingers vän i Oberá, Sverre Kleiven, som också är flygare, minns hur Rolfs farbror kraschlandade på Paranáfloden, i tät dimma. Båda ombord lyckades ta sig ur planet, men drunknade då de försökte simma mot land i den breda floden. Det hände på 1960-talet.

Rolf Hossinger avled av sjukdom, 75 år gammal, i Argentina 2005, och askan efter honom spreds på hans egen begäran, på ett flygfält.

Hans änka Letty, och döttrarna Karin och Sissi, lever alla i Argentina, medan hans båda systrar Gunny och Ruth bor i Karlskrona, respektive Yngsjö. Och det var alltså Ruths man, Nils, som jag köpte bil av en gång i tiden.

 

Fotnot: Nu har jag köpt bil igen. Den här gången av Rolf Hossingers systerson på Tofta Bil i Kristianstad. Sigge Citroën var namnet.


Recension: C-J Charpentier

 

 

Widebum widebum

C-J Charpentier

Läs en bok förlag

 

Det är en annorlunda bok som C-J Charpentier har åstadkommit med sin Widebum widebum, där han strosat runt i, eller kört motorcykel till, den tyske 1900-talsförfattaren Alfred Döblins många olika adresser i Stettin och Berlin.

  Alfred Döblin är mest känd för sin roman om Franz Biberkopf, Berlin-Alexanderplatz, som 1980 också filmades för TV av Rainer Werner Fassbinder.

  Romanen utspelar sig i de judiska fattigkvarteren i östra Berlin. Enligt Charpentier är Döblin 1900-talets främste tyske författare, uppskattad och läst i stora delar av Europa, men förhållandevis bortglömd i Sverige.

  Skriftställaren från Järrestad har dock inte gjort det så enkelt för sig att han bara grenslat hojen och åkt till de biberkopfska kvarteren i Berlin. Nej, han har börjat från tiden kring 1855 när Alfred Döblins farfar Simon flyttade från Posen, nuvarande Poznan, till Stettin (numera Szczecin).

  De hamnade på Schulzenstrasse och här börjar också den noggranna kartläggningen av Döblinfamiljens flyttningar.

  Charpentier har letat adresser i både Polen och Tyskland under ett antal resor. Boken är den självklara uppföljaren till tidigare verk som essäboken Stettin-Berlin-Szczecin och Berlin-Schivelbein. Han har besökt arkiv och kommunkontor, museer och universitet, och sökt sig ut på såväl paradadresser som bakgator. Han har slagit sig i slang med pensionatsvärdinnor och ölgubbar. Han har, som han själv skriver, tagit sig an gatans antropologi.

  Resultatet imponerar.

  Charpentier läser in kartorna, scannar av verkligheten och förvandlar med sitt gedigna kunnande hus och byggnader från skilda tider till levande historia. I det ena ögonblicket ser man de gamla judiska kvarteren framför sig, i nästa serveras vi en bild av sönderbombade hus i krigets kölvatten eller grå öststatsbetong från 1970-talet.

  Det är en mycket personlig resa han bjuder med på, berättar, visar och förmedlar. Slutligen undrar man bara:

  Hur gick det med cigarren?

(Kristianstadsbladet 20121129)

 


RSS 2.0